Az egészségfejlesztés, az egészséges életmód kialakítása az élet első éveiben a leghatékonyabb. A betegségek megelőzését és megfelelő kezelését, illetve ezzel szorosan összefüggésben tehát lelkünk óvását az élet során a lehető legkorábban kell elkezdeni. A gyermek fejlődésének minden egyes szakasza ugyanis előkészíti, megalapozza a következőt. Vagyis korai és jól célzott beavatkozásokra kell fókuszálni, megelőzni/elkerülni a betegséget, legyen szó akár fizikai, akár lelki megbetegedésről. Most a dohányzásmentes életmód lehetséges elsajátításához adunk egy-két ötletet az Országos Egészségfejlesztési Intézet Ciki a cigi programját is segítségül hívva.
Mint tudjuk, a gyermekek a szeretett személy viselkedését követik, és mivel sajnos napjainkban igazán égető probléma a felnőttkori dohányzás, az óvodában minden tőlünk telhetőt meg kell tenni, hogy a gyerekek szembesüljenek a dohányzás okozta ártalmakkal, természetesen az ő nyelvükön, a játék nyelvén prezentálva.
Az egészséges életmódra nevelés a családon kívül az óvodában is megjelenik, közvetett és közvetlen formában. Alapvető viselkedésminták bevésődnek, természetesen a dohányzással kapcsolatosan is. A megelőzés egyik leghatékonyabb formája, hogy a gyermekek olyan információ birtokába jussanak, amelyek alapján a dohányzást helytelenítő attitűd alakulhat ki. Az egészséges életmód kialakulásának nélkülözhetetlen feltétele, hogy a gyermek ismerje azokat a káros hatásokat, melyeket később figyelembe tud venni a dohányzásra ösztönző befolyásokkal szemben.
Dohányzásmentes magatartás alakítását célzó programunkat az éves nevelési tervbe beépítve célszerű megvalósítani. A folyamatos feldolgozással az ismeretek elmélyülését segítjük elő, hiszen a gyermekek számára az ismétlés nem csak a megszerzett tudás mélyítését jelenti, hanem az ismétlésnek köszönhetően biztonságban is érezhetik magukat.
A dohányzással kapcsolatos ismeretek bővítése, a fogalmak tisztázása, az ok-okozat megismertetése akkor a leghatékonyabb, ha a gyermek életkori sajátosságainak megfelelő játékos formát öltve mutatjuk be, egyéni differenciált bánásmód alkalmazásával. Tehát a program során végig fő irányvonalnak kell tartanunk azt, hogy amennyiben valamelyik gyermek nem kíván részt venni a foglalkozásokon, a beszélgetéseken, úgy azt semmilyen módon nem lehet erőltetni.
Természetesen a különleges empatikus készség és az odafigyelés az óvónő részéről elengedhetetlen, hiszen észre kell vennünk azokat a jeleket is, melyeket a gyermek tartózkodásával küld nekünk. Általánosságban elmondható, hogy a gyerekek szívesen vesznek részt érdekes, izgalmas, új dolgokban, szívesen ismerkednek előttük még ismeretlen fogalmakkal, szívesen kísérletezgetnek és legfőképpen szívesen játszanak és alkotnak. Ha a csoportunkban találkozunk olyan gyermekkel, aki ezekből kivonja magát és elfordul a kezdeményezésektől, az óvónőnek külön is foglalkozni kell vele és felszínre kell hoznia a háttérben meghúzódó okokat. Hiszen a zárkózottság is egy jel, amit az óvónőnek megfelelő óvatossággal és szeretetteljes közeledéssel meg kell fejtenie.
A dohányzásmegelőző program megvalósítása során segítségül vehetjük a "Rejtély Illatóriában" c. mesét, melynek feldolgozása csupán ajánlott, ugyanakkor a folyamat sikerének megvalósításához az óvodapedagógus, a gyermekek és a szülők kölcsönös együttműködése elengedhetetlen.
A program eredményességét nagymértékben veszélyezteti, sőt, akár használhatjuk azt a szót is, hogy ellehetetleníti, ha az óvodapedagógus, aki irányítja azt, dohányzik a gyermekek jelenlétében. Így hitelességét veszti a mondanivaló, hiszen a pedagógus minta a gyermekek számára.
Néhány lehetőség az óvodai nevelés terén:
- Szabad beszélgetési témák
Szabad beszélgetésre a reggeli gyülekező alatt, a szabad játéktevékenység alatt, illetve séta és kirándulás alkalmával is van lehetőség. A beszélgetés kezdeményezője lehet az óvodapedagógus, de lehet maga gyermek is (valamely aktuális eseménnyel, élménnyel kapcsolatosan). A szabad beszélgetésben kisebb, önkéntesen csatlakozó gyermekcsoport vehet részt beszélgetéssel, események ismertetésével, képek nézegetésével, képkivágások gyűjtésével.
Természetesen, ahogy az óvodai életben minden tevékenységnél figyelembe kell venni, ezt sem szabad erőltetni egyik gyermekre sem. Az önkéntes részvétel, a szabad megnyilatkozás és vélemény-nyilvánítás nagyon fontos és építő jellegű az óvodáskorú gyermekek életében.
- Alkotás, rajzolás, festés
A fentebb említett beszélgetéseket megörökíthetik a gyerekek rajzolással vagy festéssel egyaránt. Kérjük meg őket, hogy a beszélgetés vagy a mese alatt hallottakat rajzolják, fessék meg. Ezekből a képekből kiállítást is rendezhetünk illetve az óvoda jól látható helyein elhelyezhetjük, hogy felhívjuk mások figyelmét is a dohányzás káros mellékhatásaira.
- Mese
A szabad beszélgetések mellett az egyik legjobb módszer a mesélés. A dohányzást megelőző magatartásra nevelésnek is egyik eszköze lehet olyan mese, amely az állatvilághoz, a növények életéhez vagy a gyermeki élethez kapcsolja a nem-dohányzó magatartás szépségeit. Olyan mesékről lehet szó, amelyekben a helyes magatartás "pozitív" élményei jelennek meg, amely nem félelemkeltéssel kísérli meg a dohányzástól "elrettenteni" a kisgyermeket.
Konkrét mesék:
Csukás István: Csiszta mókus négy élete
Szepes Mária: Titkos varázsszerszám (Pöttyös Panni)
Papp Zsófia: Győző és a füstölgő város
Szabó Irén: Füstmese
Fodor Margit: Arcsi dinó és a Füstölgő Varázsló
Úrné Elek Erika, Szabó Erzsébet: Dr. Harkály különös esete
Papp Zsófia: Harmónia falva és a Fekete herceg
Horvátné Tóth Ibolya, Pércsiné Marosán Andrea: Napsugár
Ha szeretnétek bővebben olvasni erről a programtól, kattintsatok ide, hiszen ezen az oldalon rengeteg ötlettel találkozhattok: http://www.cikiacigi.hu/kicsik.html
Képek forrása: Essentialkids.com.au; Wallitup.com