Két részes fejlesztő játékgyűjteményünk első része a 3-4 évesek egyszerűen játszható játékait tartalmazta. Most pedig ismerjetek meg néhány gyors játékot, melyet 5-6 éves gyermekekkel való foglalkozáshoz ajánlunk.
Amerikából jöttem, mesterségem címere…:
Ez a játék elsősorban az emlékeztetet és figyelmet fejleszti, eszközigénye nincs.
A játékhoz két gyermeket választunk a csoportból és egy foglalkozást kell elmutogatniuk, a többiekben pedig ki kell találni, mire is gondoltak. Ha kitalálták, mehet a csere.
Babanyelv:
Szintén az emlékezet és a figyelem fejlesztésére alkalmas ez a játék, eszközigénye ennek sincs. A játék során a szavakat csak magánhangzókkal ejtjük ki, pl.: öea, azaz körtefa. A gyerekek nagyon szeretik ezt a játékot, mert sokat lehet közben nevetni.
Be a tóba, ki a partra!:
A játék megkezdése előtt egy jó nagy kört rajzolunk a földre (vagy hosszú zsinórral kijelöljük a képzeletbeli tavat). A gyerekek körben felsorakoznak a tó partján, majd ha azt a kiáltást hallják, hogy „be a tóba!”, mindannyiuknak pár lábbal kell beugrani a „tóba”. Aki nem ugrik, vagy nem páros lábbal, az kiesik a játékból. Ezt követően „ki a partra” kiáltásra a gyerekeknek vissza kell ugornia a partra.
Ennek a játéknak sincs eszközigénye (hacsak nem a zsinóros verziót választjuk), és ez is főként a figyelmet fejleszti.
Ceruzából labirintus:
Ehhez a játékhoz ceruzákra és ping-pong labdára van szükség, valamint egy asztalra. A játék menete egyszerű: ceruzákból labirintust építünk – ennek alakja természetesen tetszőleges lehet – és benne fújással kell vezetni a labdát. A labdához kézzel, sem egyéb eszközzel nem lehet nyúlni, csak és kizárólag fújással juttathatják el a gyerekek a kijárathoz.
Ezzel a játékkal a figyelmet és a légzésre figyelést tudjuk fejleszteni.
Ellentétpárok:
Ez a játék a szókincs bővítésében segít és a gondolkodási műveletek gyakorlásában, fejlesztésében segít.
A játék során a gyerekek sorban ülnek és a velük játszó felnőtt mond nekik egy szót. Ezt követően a gyerekeknek a jelentésben ellenkezőt kell válaszolni.
Épp az ellenkezője:
A fenti játék folytatásaként is felfoghatjuk ezt a játékot. Itt ugyanis ugyanúgy az instrukció ellenkezőjét kell végrehajtani, például az „állj fel!” utasításra a gyerekeknek le kell ülniük. Ez a játék is a figyelmet és az emlékezetet fejleszti leginkább.
Fekete, fehér, igen nem:
Ez a klasszikus játék szintén a figyelem és az emlékezet fejlesztésében játszik szerepet. A játéknak egy szabálya van: ezt a négy szót nem lehet kimondani. A játék vezetője kérdéseket tesz fel, melyre a gyerekeknek válaszolnia kell a szavak elkerülésével.
Folytasd a mesémet!
A gyermekkel játszó felnőtt elkezd egy történetet, a gyerekeknek pedig folytatnia kell azt. Aztán a játékvezető ismét visszaveszi a történet fonalát, majd később ismét a gyermekre kerül a sor.
Ez a játék a kreativitást és a gondolkozást fejleszti, segít továbbá az emlékezet fejlesztésében és a szókincs bővítésében.
Milyen állat szeretnél lenni és miért?
Ennek a játéknak az a célja, hogy a gyermek beszéljen, megtanulja minél választékosabban kifejezni magát.
A játék során a gyermekektől a felnőtt megkérdezni, milyen állat szeretne lenni, majd a gyermeknek nem csak az állat fajtáját kell megmondania, hanem azt is, miért pont ezt választotta. Például: Vakond szeretnék lenni, mert az folyton a föld alatt mászkál és az izgalmas.
Ismert dal:
Ez a játék a figyelem, a gondolkodás és az emlékezet fejlesztője. A játék során ismert dalok dallamára szótagokat éneklünk a gyermekekkel, például: A part alatt dallama így: pa-pa-pa-pa, be-be-be-be…
Játék a szavakkal:
A játék menete nagyon egyszerű és eszközigénye sincs. A gyermekkel játszó felnőtt elkezd egy szót, melyet a gyermekeknek kell befejezni. Például alma(fa), ku(tya), pat(kó), stb.
Ha az emlékezetet, a figyelmet és a gondolkodást szeretnénk fejleszteni, ezt a játékot játsszuk gyakran a picikkel!
Milyen állatra gondoltam?
Maradván továbbra is a figyelem, a gondolkodás és az emlékezet fejlesztésénél, ez a játék is nagy kedvence a gyermekeknek. Először a felnőtt körülír egy állatot, majd a gyermeknek ki kell találni, melyik állatra gondolt. Ezt követően a pici is gondol egy állatra és a felnőttnek kell kitalálnia.
Postás játék:
A játék során a gyermekek körbe ülnek és a játékot elindító egy szót súg a mellette ülő gyermeknek, aki a hallott szót szintén továbbítja a mellette ülő gyermek fülébe. A sorban utolsó helyen ülő gyermeknek hangosan ki kell mondania, milyen szót hallott. Akkor sikeres a játék, ha sikerül ugyanazt a szót visszahallani.
Ez a játék is az emlékezet és a figyelem fejlesztésében segít.