Az óvodai nevelés része a gondozás is, amely azt jelenti, hogy a gyermekek alapvető szükségleteit mi, pedagógusok kielégítjük. Összeszedtük nektek a gondozás területeit, cikkünkben ezekről olvashattok.
Ahhoz, hogy a nevelés sikeres és eredményes legyen, a gondozásra is ugyanolyan hangsúlyt kell fektetnünk, hiszen azon kívül, hogy hozzájárulunk a gyermek személyiségének alakulásához, a testi nevelést is megvalósítjuk.
Az óvodai gondozásnak hat fő területe van. Az első ilyen terület a táplálkozás, étkezés. Mindannyian tudjuk, hogy a növekedés egyik alapvető feltétele ez, tehát nagyon fontos, hogy az óvodai ételek változatosak legyenek és egészséges alapanyagokból készüljenek. Kisgyermekkorban naponta ötször szükséges étkezni, ebből háromnak főétkezésnek, kettőnek pedig zöldség- és/vagy gyümölcsfogyasztásnak kell lennie. Fontos, hogy figyelembe vegyük az óvodai étkeztetésnél a másságot is: legyünk tisztában a gyermekek különböző ételallergiájával, érzékenységével és ezeknek megfelelő ételt biztosítsunk számukra. Fontos továbbá, hogy folyadék egész nap a picik rendelkezésére álljon. Ez lehetőség szerint főként víz legyen, ne édes szörp vagy cukrozott tea. Szintén ajánlott, hogy az óvodapedagógus a gyermekekkel együtt étkezzen, hiszen ezzel is példát tud mutatni számukra a helyes étkezés és a helyes magatartás tekintetében. Tanítsuk meg a piciket az evőeszköz használatára, szoktassuk rá őket a szalvétára, illetve ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az étkezésekre közel azonos időpontban kerüljön sor minden nap.
A gondozás másik fontos területe a tisztálkodás, testápolás. Itt is, mint a gondozás többi területénél is arra kell törekednünk, hogy az otthoni szokásokat az óvodai szokásokkal összehangoljuk. Váljon tehát rendszeres szokássá a fogmosás, a picik körmei legyenek tiszták, ápoltak, tanítsuk meg őket a fésülködésre és figyeljünk rá, hogy hajuk rendezett legyen, ne zavarja őket a mindennapi tevékenységekben. A zsebkendőhasználat megtanulása szinte minden gyermeknek nehéz feladat, így az óvodában segítsük őket ebben a folyamatban is. Végezetül pedig természetesen a wc-zés szabályait is ismertessük meg velük, biztosítsuk számukra a nyugodt körülmények közti, elkülönített mosdózást.
Ne feledkezzünk meg a pihenés fontosságáról sem! 4-6 éves korban a gyermekek alvásigénye tíz-tizenkét óra, így tehát napközben, az óvodai mindennapokban is biztosítanunk kell erre lehetőséget. A délutáni alvás előtt a csoportszobát szellőztessük ki, elalvás előtt pedig meséljünk a piciknek, ez ugyanis segíti a lecsendesedést, megnyugvást. Nagyon fontos, hogy az alvás alatt biztosítsuk számukra a nyugalmat, valamint vegyük figyelembe itt is az egyéni különbségeket, hiszen minden gyermek más és más, éppen ezért az alvásigényük is változhat.
Következő gondozási terület a testedzés, mozgás és öltözködés kategóriája. Ha az öltözködésről beszélünk, fontos, hogy az óvodai élethez alkalmazkodjon a picik ruházata. Legyen kényelmes, ne szorítsa őket sehol, akadály nélkül tudjanak játszani, mozogni benne. Természetesen nem utolsó szempont az sem, hogy az időjáráshoz alkalmazkodjon ruházatuk, erre szükség szerint a szülők figyelmét is hívjuk fel. Ha kimegyünk a gyermekekkel az udvarra, váltsanak ruházatot, cipőt, mely azon kívül, hogy praktikus és szükséges, segít gyakorolni az öltözködés szabályait.
Beszéljünk most a napirendről, ez a következő fontos eleme a gondozásnak. Ahhoz, hogy a gyermekek kiegyensúlyozottan, egészségesen fejlődjenek, elengedhetetlen a napirend betartása, hiszen ez biztosítja számukra azt a biztonságérzetet, melyet a rendszeresség alakít ki bennük. Természetesen egy jó napirendet nem csak az állandóság, hanem a rugalmasság is jellemez. Nekünk, pedagógusoknak tudnunk kell elszakadni az előzetesen elképzeltektől azokban az esetekben, amikor ezt a helyzet megkívánja.
Végül, de nem utolsó sorban, néhány mondatban a beszoktatást vesszük górcső alá. A beszoktatás alapvető eleme a türelem, a kedvesség és a nyitottság, hiszen az első találkozás meghatározza a gyermek óvodához és pedagógusaihoz fűződő viszonyát. A beszoktatáskor nagyon fontos a szülő és a pedagógus együttműködése, hiszen ez az együttműködés biztosítja azt, hogy gyermekünk úgy érezze, az óvodában is biztonságban lesz. Ha ugyanis azt érzi, szülei támogatják az óvodapedagógust és az óvodapedagógus is figyelembe veszi szülei kéréseit, megnyugszik majd, hiszen tudni fogja, minden felnőtt érte van.