A minap elégedett mosollyal konstatáltam egy képekkel illusztrált rövidhírt: egy budapesti óvodai intézményt időről időre ellepnek a kutyák és a terapeuták segítségével észrevétlenül fejlesztik a kisgyermekeket. De mi is ez valójában? Lássunk egy kis összegzést.
Talán senki számára nem kérdés, hogy az állatok közelsége, az emberhez való gyengéd, türelmes közeledése szinte mindenki számára pozitív hatással bír. Azt is sokan és régóta tudjuk, hogy bizonyos kutyafajták erőn felüli segítséget nyújtanak sérült, például látássérült emberek számára a mindennapok során. De azt talán kevesebben tudjátok, hogy ezek a kutyák milyen hatékony segítséget tudnak nyújtani a sérült kisgyermekek számára is.
Az alábbiakban a Csodakutya Alapítvány honlapján található, az óvodáskorú gyermekek fejlesztési lehetőségeit összegző információkat osztjuk meg veletek, de az alapítvány honlapján a korai fejlesztéstől kezdve az időskorú kutyaterápiás lehetőségekről is olvashattok.
„3-7 éves kor között - tehát az óvodában - igen sok készség és képesség kialakulása, fejlődése megy végbe.
Az óvodai nevelés, fejlesztés szerves részét képezhetik különböző módszerek, terápiás eljárások, melyek a gyermekek iskolai életre való teljes felkészítésében is nagy szerepet kapnak.
Ezek közé tartozik az állatasszisztált terápia, a kutyás terápia is.
A következőkben az iskolaérettségi kritériumai alapján jól érzékelhető hogy milyen fontos szerepet tölt be a terápia, mely terülteken fejleszthetők a gyermeke a leginkább sikeresen terápiás kutyák segítségével.
Iskolaérettség kritériumai illetve az iskolai élet megkezdéséhez szükséges készségek és képességek valamint az ezek meglétéhez szükséges fejlesztési területek - és amiben a kutya is segíthet:
Óvodáskorú gyermekek fejlesztési lehetőségei:
- Mozgásfejlesztés: nagymozgások és finommotorika fejlesztése;
- Figyelemfejlesztés, pontosság fejlesztése;
- Téri tájékozódás fejlesztése: iránygyakorlatok, viszonyfogalmak, agyféltekei dominancia kialakulásának támogatása - kezesség;
- Emlékezet fejlesztése: rövid és hosszútávú memória fejlesztése;
- Szociális képességek fejlesztése: beilleszkedés, kooperáció, alkalmazkodás képességének fejlesztése, társakra való odafigyelés;
- Társas viszonyok fejlődése, türelem fejlesztése;
- Énkép - éntudat fejlesztése;
- Önismeret fejlesztése:külső és belső tulajdonságok, testrészek és funkcióik, érzékszervek és funkcióik, testséma kialakulása;
- Személyiségfejlesztés, időbeli tájékozódás fejlesztése, felelős gondolkodás kialakítása, fenntartása;
- Környezettudatos, egészséges életmód kialakítása és fenntartása;
- Problémamegoldó készség fejlesztése;
- Kudarctűrés fokozása”
További információk a Csodakutya Alapítványról és a terápiáról: http://csodakutya.hu/a_terapiarol.htm