témák
nem vagy egyedül
Hogyan válasszunk jó mesét? 2. rész: a 4-5 évesek meséi

Három részes cikksorozatunk második részében a 4-5 évesek számára ajánlott irodalmi művek kiválasztási szempontjait mutatjuk be.



Ebben a korban a gyermekek már árnyaltabban gondolkodnak, összehasonlítanak, következtetnek, elemeznek. Ezzel egy időben bővül a figyelem terjedelme is, a spontán figyelem pedig átalakul szándékos figyelemmé. Mit is jelent ez a meseválasztásunk szempontjából?



A 4-5 éves gyerekeknek már bátrabban választhatunk hosszabb terjedelmű, bonyolultabb felépítésű, összetettebb tartalmú meséket, verseket, verses meséket. Sőt, kifejezetten figyeljünk arra, hogy minden esetben erkölcsi tartalma legyen ezeknek a műveknek, valamint válasszunk gazdagabb szókincsű, több szófajt bemutató meséket, verseket! Miért fontos ez? Ti, akik gyereket neveltek, tudjátok, hogy ezek a kis emberek elképesztő memóriával rendelkeznek. Ebben az életkorban pedig kifejezetten ugrásszerűen erősödik az emlékezet, minden tehát, amit egy mese közvetít, szinte észrevétlenül rögzül a fejükben.


Ha egy-egy különleges, a gyermek számára addig ismeretlen szóval találkoznánk mesélésünk alkalmával, nem szükséges megmagyaráznunk annak jelentését, ám ha ezt mégis igényli gyermekünk, a mese végeztével tegyük meg. Nem jó ugyanis, ha megtörjük magyarázattal a mese ritmusát, egységét, azzal éppen a varázsát veszítené el a mesélés néhány perce. Tapasztalataink szerint egyébként a gyerekek pontosan értik a régebbi, ma már csak ritkán, vagy akár egyáltalán nem használt szavak jelentését, ennek oka pedig az, hogy igényes, nagyhírű magyar népmese íróink tökéletesen értettek a meseíráshoz.


Ha színesíteni szeretnénk a mesélés pillanatait, használjunk bátran szemléltető eszközöket, melyek lehetnek például igényes illusztrációk, képek, könyvek is.


Természetesen ebben az életkorban is szeretik a gyerekek a bábokat. És bár a 3-4 éveseknél még nem ajánljuk a paravánt, hiszen akár meg is ijedhetnek tőle, ebben az életkorban már nyugodtan éljünk ezzel a szemléltető eszközzel is. Sőt, 5 éves kortól megjelenhet az árnyjáték is, amit egy hátulról megvilágított fehér lepedő kiterítésével egyszerűen meg tudunk valósítani.


Bábozáskor figyeljünk arra, hogy ne beszéltessük sokat szereplőinket, alkossunk párbeszédet az epikus művekből! Sőt, nyugodtan hívjuk segítségül az éneklést is, hiszen ettől még színesebb, még élvezhetőbb lesz előadásunk, nem utolsó sorban pedig a komplex fejlesztés is megvalósulhat, hiszen így összekapcsoljuk az irodalmat és az ének-zenét.


Cikksorozatunk harmadik, utolsó részében az 5-6 évesek meseválasztási szempontjait fogjuk bemutatni Nektek, kövessétek figyelemmel honlapunkat!

kisgyermekfejlesztes.hu © 2012 ICT Európa Compass Kft | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem