témák
nem vagy egyedül
Hogyan válasszunk jó mesét? 3. rész: az 5-7 évesek meséi

Három részes cikksorozatunk utolsó részében az 5-7 évesek számára ajánlott irodalmi művek kiválasztási szempontjait mutatjuk be.


Erre az életkorra talán az egyik legjellemzőbb fejlődési ugrás a szimultán kettős tudat kialakulása. Ez azt jelenti, hogy a gyermek azzal egy időben, hogy a mesét élvezi és beleéli magát, pontosan tudja, hogy mesét hallgat és nem a valóság egyik szegletével ismerkedik. Így tehát ebben az életkorban már minden típusú mesét bátran meséljünk gyermekünknek! Kifejezetten szeretik az 5-7 éves kicsik a tündérmeséket, a novellákat, a műmeséket, de természetesen ezek mellett továbbra sem feledkezzünk meg a versekről sem, hiszen ezeknek az értékközvetítés mellett a szókincs további bővülését, a látókör szélesedését és az érzelmek megszilárdulását is köszönhetjük. Sőt, 6-7 éves korban már nyugodtan válogathatunk a csalimesékből is.


Ebben a korban már megjelenik az elvont fogalmi gondolkodás is, azaz a gyermekeknek nemcsak tárgyakra, cselekvésre, állapotra, hanem elvont dolgokra (pl. igazság, erkölcs) vonatkozó fogalmaik is vannak.


A szándékos figyelem terjedelme még tovább nő, tehát hosszabb mesék mesélésére, komplett előadásokra is készülhetünk, nem kell attól tartanunk, hogy nem tudják figyelemmel kísérni az eseményeket.


A szókincs ebben a korban is tovább bővül, ilyenkor már minden szófaj ismerete és használata jelen van. Ezzel együtt a beszéd aktivitása is megnő, a beszédértése, beszédprodukciója egyre jobban közelít már az iskolai elvárásokhoz. Szervezzünk hát például olyan foglalkozást, amikor egy mese történetét közösen alakítjuk a gyermekekkel, például úgy, hogy minden résztvevő csak egyetlen mondatot tesz hozzá a meséhez.  

 

Továbbra is éljünk a dramatizálás, a bábozás lehetőségével, készítsünk együtt jelmezeket, bábokat, kiegészítőket és keltsük életre a sok-sok mesét, amit ebben a korban már ismernek a gyerekek! Nyugodtan adjuk át a rendezői stafétabotot ezeknek a nagy kisgyermekeknek, hiszen a közös alkotás és a megvalósítás közben számos egyéb készség mellett a szociális készségük is fejlődik. De erről már egy másik cikkben, egy másik alkalommal olvashattok honlapunkon. 

kisgyermekfejlesztes.hu © 2012 ICT Európa Compass Kft | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem