témák
nem vagy egyedül
Ismerkedjünk a természettel!

Minden kisgyermek életében eljön az a pillanat, amikor elkezdi felfedezni, élő természet veszi őt körül. Mi szülők és pedagógusok pedig igyekszünk minden alkalmat megragadni annak érdekében, hogy gyermekünk a szabad levegőn ismerkedjen meg az őt körül vevő természettel. Lássuk, milyen lehetőségek, módszerek állnak rendelkezésünkre, mivel tudjuk segíteni a külső világ tevékeny megismerését!

 

Kezdjük a sort a sétával, a kirándulással. Az igazán élménnyel és ismerkedéssel teli séta első lépcsője mindig a tervezés-szervezés: milyen céllal és hová induljunk, hogyan és mivel menjünk, hová érkezzünk és milyen állomásokat iktassunk be. Bizony, ezek mind a tervezés lépcsőfokai. Válasszunk különleges, nem hétköznapi járműveket, melyekkel a gyermekek boldogan ismerkednek! Próbáljuk ki például a fogaskerekűt, a vonatot, a kisvasutat, vagy a bringóhintót!


A séták, kirándulások természetes helyszínre vagy mesterséges helyszínre is vezethetnek bennünket. Természetes helyszíni sétáink során igyekezzünk minél több érdekességet, természeti jelenséget megfigyelni!  Foglalkozzunk az időjárással, figyeljünk meg a növényeket, az állatokat, ismerjük meg a talajt, beszélgessünk az időjárásnak és a helyszínnek megfelelő öltözködésről! Ügyeljünk arra is, hogy sétánk során környezetünket védve lépjünk fel. Beszélgessünk a környezet- és természetvédelem fontosságáról, a helyes magatartásról, a megelőzés és a védelem fontosságáról!


Mesterséges helyszínünket – mely lehet például múzeum, állatkert, vadaspark vagy erdei óvoda - mindig megelőző felkészüléssel látogassuk meg. Legyünk tisztában azzal, mit állítanak ki az adott múzeumban, milyen állatokkal találkozhatunk a kiszemelt állatkertben, vadasparkban!



Mielőtt útnak indulunk, vezessük be gyermekeinknél leendő látogatásunkat, meséljünk a felkeresendő helyszínről, esetleg nézegessünk képeket, ezzel is segítve a várakozás kialakulását. Sétánk, kirándulásunk végeztével pedig ne felejtsük el életben tartani újonnan szerzett emlékeinket, beszélgessünk élményeinkről gyermekeinkkel, ismételjük át a látott növények, állatok nevét, ismerjük meg azok élőhelyét, tulajdonságát, felépítését, így az ismeretszerzés még tovább mélyülhet.

 

Most pedig néhány szóval bemutatjuk nektek az erdei óvodát, mint működési formát, mely működése szerves részét a természeti környezetbe helyezi ki.

 

Az erdei óvoda reformpedagógiai koncepció, melynek célja, hogy a gyermeket felszabadítsa a hagyományos, esetenként merev keretek alól. Az erdei óvodában a nevelés, ismeretszerzés nem a megszokott környezetben zajlik, a nevelés színtere maga a környezet. Az ismeretátadás gyakran a komplexitás jegyében telik, azaz egy-egy témát, például az őszt vagy az erdőt több oldalról is megközelítenek és tevékenységeik központjába hosszú időn át egy témát helyeznek. Milyen újdonságot hordoz magában egy erdei óvoda? A gyermekek megismerhetik külső élőhelyüket, a növényeket (például minden napra beoszthatunk egy-egy növényt, melyet „a nap növénye”ként elnevezhetünk és azon a napon azzal az egy növénnyel foglalkozhatunk), gyógynövényeket gyűjthetnek, madarakkal, rovarokkal ismerkedhetnek, nyomokat kutathatnak, vizek tisztaságát/szennyezettségét vizsgálhatják.

 

Végezetül ne felejtsétek, nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözék, tehát gumicsizmára és esőkabátra fel, induljatok Ti is gyermekeitekkel a természetbe!  

kisgyermekfejlesztes.hu © 2012 ICT Európa Compass Kft | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem