témák
nem vagy egyedül
Differenciált bánásmód lehetőségei túlsúly esetén

 Mostani cikkünkben arra adunk ötleteket nektek, pedagógusoknak, hogy hogyan tudjátok megvalósítani a differenciált bánásmódot az óvodában akkor, amikor túlsúlyos gyermekkel foglalkoztok. Természetesen soraink hozzátok, szülőkhöz is szólnak, hiszen bár nem csoportos keretek között, de akár a ti mindennapjaitok része is lehet ez a kérdéskör.


Egy túlsúlyos kisgyermek életében a mindennapi gondoskodási igény fokozottan van jelen. Nem csak az olyan gondozási feladatoknál lehet szüksége nagyobb odafigyelésre és segítségre, mint például az öltözködés, a mosdózási-, vagy a naposi tevékenység, hanem a különböző testnevelési tevékenységek során is. Tapasztalataink szerint az a kisgyermek, amely jelentős túlsúllyal rendelkezik, fokozott szeret igénnyel is bír, és általában erőteljesen igényli az óvodapedagógus testi közelségét, szomjazik az elismerő és bíztató szavakra.


A jelentős túlsúlyból adódó problémák miatt fontos, hogy ti, pedagógusok fokozott figyelmet biztosítsatok az ilyen gyermekek számára. Ne csak a mindennapos tevékenységek, vagy a gondozási feladatok során nyújtsatok számukra szükséges mennyiségű segítséget, hanem szeretetetekkel, odafigyelésetekkel a nap minden percében éreztessétek velük, hogy az óvodában jó helyük van.


A differenciált bánásmód alkalmazása során a következőkre kell fokozottan figyelni: ti pedagógusok (és természetesen a szülők is) fogadjátok el a gyermeket olyannak, amilyen, valamint biztosítsátok őt bizalmatokról minden cselekedetetekben! Törekednetek kell arra, hogy elnyerjétek a gyermek bizalmát, ezáltal lesztek képesek ugyanis erősíteni öntudatát, önbizalmát. Minden esetben szükséges elismernetek a gyermek teljesítményét, igyekezetét. Ne hasonlítsátok a többi átlagos testi adottságokkal rendelkező gyermekhez a túlsúlyos gyermeket, saját maguk teljesítményéhez mérjétek fejlődését! Természetesen tanácsos társai előtt is értékelni teljesítményét, igyekezetét, hiszen így tudjuk megakadályozni, visszaszorítani az ilyenkor általánosan megjelenő apróbb/komolyabb csúfolódásokat is. Amikor a fejlesztés tervezését végzitek, apró lépésenként tervezzétek meg az egyéni fejlesztést! Vegyétek figyelembe az gyermek egyéni képességeit is, különösen fókuszálva a testi nehézségekre. Fontos, hogy ismerjétek fel és építkezzetek az erősségeire, hiszen ezt az erősséget fel tudjátok használni a gyengeségek erősítésére is.


Az ilyen típusú probléma fennállása során nagyon fontosnak tartjuk, hogy testnevelés-foglalkozáskor a túlsúlyos, vagy egyéb testi hátrányokkal rendelkező gyermekek számára is biztosítsatok ti, pedagógusok olyan feladatokat, melyeket ők is el tudnak végezni és melyeknek köszönhetően önbizalomra tehetnek szert. A differenciálással ugyanis az az egyik fő célunk, hogy elősegítsük az egyes gyermekek sikeres fejlődését.


Végezetül az ösztönzés leglényegesebb formájáról, a dicséretről ejtenénk néhány szót. Nagyon fontos, hogy dicsérettel ösztönözzük a gyermeket, mely nem csak számára, hanem a többiek számára is hasznos, hiszen ilyenkor mindenki előtt világossá válik, van olyan feladat és esemény, amikor a testi hátrányokkal küszködő gyermek kiemelkedőt tud produkálni. Olyan testnevelési játékokat tervezzetek, ahol a hátránnyal küszködő gyermek vezető szerepet tud betölteni, hiszen ezek során a többiek is megtapasztalhatják, hogy ugyan testi hátrányai miatt nehezebben végzi el a feladatok nagy részét, az ő szerepe is ugyanolyan fontos az csoport életében.

kisgyermekfejlesztes.hu © 2012 ICT Európa Compass Kft | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem