témák
nem vagy egyedül
Az iskolaérettség feltételei

Ahhoz, hogy egy kisgyermek az óvodából az iskolába léphessen, számos feltételnek kell teljesülnie. Ezeket nevezzük az iskolaérettség feltételeinek. Lássuk, mik is ezek!


Az egyik fontos feltétele az iskolába lépésnek a testi alkalmasság. Ahhoz, hogy iskolába léphessen egy kisgyermek, fontos, hogy az első alakváltozás befejeződjön, azaz alakja megnyúljon, eltűnjön az ún. kisgyermekes pocakja. Erre az életkorra már jelenjenek meg a marandó fogak, ami az idegrendszer érettségére és a megfelelő csontosodásra utal. Legyen megfelelő a gyermek erőnléte, hiszen az iskolatáska cipeléséhez fontos az erőnlét. A látása, hallása legyen megfelelően fejlett és a jobb- vagy balkezesség legyen egyértelműen felismerhető. A mozgása legyen összehangolt, és a nagymozgások mellett a finommozgás is legyen összerendezett (ez szükséges ahhoz, hogy az írás elsajátítása zökkenőmentes legyen).


Következő fontos szempont a helyzetmegértés képességének megléte. Egy kisgyermek életében fontos, hogy az iskolai életet egyértelműen el tudja különíteni az óvodától, hiszen ez a helyzetmegértés az alapja annak, hogy a kapott feladatokat megértse és megvalósítsa. Tisztában kell lennie azzal, hogy az iskola legfontosabb tevékenysége nem a játék, itt már feladatokat kap, melyeket a lehető legpontosabban végre kell hajtania.


A szándékos és tartós figyelemre való képesség az iskolaérettség következő fontos feltétele. Az iskolába lépő kisgyermeknek körülbelül húsz percig képesnek kell lennie a monotónia tűrésére, hiszen ha ez hiányzik, nem tudja majd sikeresen végigülni a tanórákat. Ez a képesség egyébként szorosan összefügg a belső fegyelem képességével is.


Újabb feltétel a feladattudat, azaz az iskolába kerülő kisgyermeknek tisztában kell lennie azzal, hogy fontos a kijelölt feladatok elvégzését minden más tevékenységnél előrébb helyeznie.  


Az iskolába lépéshez szükséges a teljesítmény igényének megjelenése is, azaz a kisgyermek akarjon minél jobb teljesítményt elérni, a tekintéllyel rendelkező személy által kijelölt feladatokat akarja minél magasabb fokon megvalósítani.


Fontos továbbá az értelmi-, érzelmi- és szociális érettség is. Mit is jelentenek ezek? Az iskolába készülő kisgyermek legyen képes érzelmileg alkalmazkodni társaihoz, tanáraihoz. Legyen megfelelő az emlékezete, igazodjon el az 1-10 számok között, pontosan használja a több és kevesebb, kisebb és nagyobb fogalmakat. Legyen megfelelő a beszédkészsége, azaz érthető és tiszta legyen a hangképzése, rendelkezzen a korosztályának megfelelő szókinccsel és a nyelvtani szabályokat is megfelelően alkalmazza. Ismerje a saját testét, testrészeit, tájékozódjon jól, ne okozzon problémát a különböző irányok megkülönböztetése.


A fent felsoroltak meglétét különböző iskolaérettségi vizsgálatok keretében mérik fel a szakértők. Hogy pontosan mik ezek a vizsgálatok, és hogyan épülnek fel, egy későbbi cikkünkben fogjuk összegyűjteni nektek, tartsatok velünk akkor is!

 

 

Képek forrása: Iamgineonmainstreet.com; Lapetite.com; Images.icnetwork.co.uk

kisgyermekfejlesztes.hu © 2012 ICT Európa Compass Kft | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem