Ahhoz, hogy egy kisgyermek az óvodából az iskolába léphessen, számos feltételnek kell teljesülnie. Ezeket nevezzük az iskolaérettség feltételeinek. Lássuk, mik is ezek!
Az egyik fontos feltétele az iskolába lépésnek a testi alkalmasság. Ahhoz, hogy iskolába léphessen egy kisgyermek, fontos, hogy az első alakváltozás befejeződjön, azaz alakja megnyúljon, eltűnjön az ún. kisgyermekes pocakja. Erre az életkorra már jelenjenek meg a marandó fogak, ami az idegrendszer érettségére és a megfelelő csontosodásra utal. Legyen megfelelő a gyermek erőnléte, hiszen az iskolatáska cipeléséhez fontos az erőnlét. A látása, hallása legyen megfelelően fejlett és a jobb- vagy balkezesség legyen egyértelműen felismerhető. A mozgása legyen összehangolt, és a nagymozgások mellett a finommozgás is legyen összerendezett (ez szükséges ahhoz, hogy az írás elsajátítása zökkenőmentes legyen).
Következő fontos szempont a helyzetmegértés képességének megléte. Egy kisgyermek életében fontos, hogy az iskolai életet egyértelműen el tudja különíteni az óvodától, hiszen ez a helyzetmegértés az alapja annak, hogy a kapott feladatokat megértse és megvalósítsa. Tisztában kell lennie azzal, hogy az iskola legfontosabb tevékenysége nem a játék, itt már feladatokat kap, melyeket a lehető legpontosabban végre kell hajtania.
A szándékos és tartós figyelemre való képesség az iskolaérettség következő fontos feltétele. Az iskolába lépő kisgyermeknek körülbelül húsz percig képesnek kell lennie a monotónia tűrésére, hiszen ha ez hiányzik, nem tudja majd sikeresen végigülni a tanórákat. Ez a képesség egyébként szorosan összefügg a belső fegyelem képességével is.
Újabb feltétel a feladattudat, azaz az iskolába kerülő kisgyermeknek tisztában kell lennie azzal, hogy fontos a kijelölt feladatok elvégzését minden más tevékenységnél előrébb helyeznie.
Az iskolába lépéshez szükséges a teljesítmény igényének megjelenése is, azaz a kisgyermek akarjon minél jobb teljesítményt elérni, a tekintéllyel rendelkező személy által kijelölt feladatokat akarja minél magasabb fokon megvalósítani.
Fontos továbbá az értelmi-, érzelmi- és szociális érettség is. Mit is jelentenek ezek? Az iskolába készülő kisgyermek legyen képes érzelmileg alkalmazkodni társaihoz, tanáraihoz. Legyen megfelelő az emlékezete, igazodjon el az 1-10 számok között, pontosan használja a több és kevesebb, kisebb és nagyobb fogalmakat. Legyen megfelelő a beszédkészsége, azaz érthető és tiszta legyen a hangképzése, rendelkezzen a korosztályának megfelelő szókinccsel és a nyelvtani szabályokat is megfelelően alkalmazza. Ismerje a saját testét, testrészeit, tájékozódjon jól, ne okozzon problémát a különböző irányok megkülönböztetése.
A fent felsoroltak meglétét különböző iskolaérettségi vizsgálatok keretében mérik fel a szakértők. Hogy pontosan mik ezek a vizsgálatok, és hogyan épülnek fel, egy későbbi cikkünkben fogjuk összegyűjteni nektek, tartsatok velünk akkor is!
Képek forrása: Iamgineonmainstreet.com; Lapetite.com; Images.icnetwork.co.uk