A képkártya-csere módszert Andrew S. Bondy dolgozta ki és az autizmussal élők terápiájában a legelterjedtebb.
A terápia célja a kommunikációs készségek fejlesztése. Az autizmussal élő gyermekek jelentős hányadánál ugyanis a nyelvi fejlődés későn, vagy egyáltalán nem indul meg. Ilyen esetekben fontos, hogy a kommnunikáción segítsünk és a beszélt nyelv helyett egy alternatív kommunikációs eszközrendszert alkalmazzunk. Ezek az eszközök lehetnek fényképek, rajzok, tárgyak, bármi, ami segíti a kommunikációt és a szavak helyett lehetőséget biztosít a gyermek számára kifejeznie önmagát.
A Bondy és munkatársai által kidolgozott PECS módszer lényege a kölcsönösségen alapul a képkártyacserével. Az alkalmazott képek közérthetőek és spontán használatra is alkalmasak.
Egy nem beszélő autizmussal élő gyermek például három egyszerű kártya segítségével ki tudja fejezni, hogy mit szeretne enni, vagy hogy milyen szükséglete van éppen (inni szeretne, kivel szeretne játszani, stb.).
A módszer egyik legfőbb előnye, hogy használata szinte azonnali sikerélményhez vezet. Nem probléma az sem, ha a gyermek nem képes utánozni vagy tartósan figyelni, hiszen a képek használata egyszerű és általuk könnyen ki tudja fejezni magát.
Természetesen a szakemberek tapasztalatai azt mutatják, hogy a korán megkezdett terápia elősegíti a beszélt nyelv használatának kialakulását.
A terápiához általában a Boardmaker számítógépes program képeit használják, mely például a Bliss Alapítványnál is kölcsönözhető/megvásárolható. Aki érdeklődik a módszer és az eszköz iránt, kattintson a www.blissalapitvany.hu weboldalra, de természetesen akinek nincs lehetősége ezt a programot használni, használhat saját maga által készített képeket, rajzokat is.
Képek forrása: Lovethatmax.com; Playandcreativetherapy.com